Magnesium-mangel?

levtil100:

Etter mye spørsmål om emnet så reblogger jeg dette innlegget

Originally posted on Lev til 100!:

mental-symptoms-magnesium-deficiency

Magnesium er et nøkkel-mineral for kroppen vår, og er et mineral veldig mange har mangel på. Dette kan føre til blant annet søvnløshet, depresjon, irritabilitet, mental og fysisk uro og muskelkramper. Magnesium (Mg) er det fjerde hyppigst forekommende mineralet i kroppen vår. Den inneholder ca. 25 gram magnesium og halvparten av dette er i skjelettet.

Mineralet er veldig viktig fordi den fungerer i 300 kartlagte enzymprosesser i kroppen. Magnesium har en nøkkelrolle i forhold til opptaket av mange andre mineraler, og sørger blant annet for at kalsium fraktes til skjellettet og forblir inne i cellene. Magnesium er også viktig for forbrenningen av karbohydrater, for å danne energiformen som kroppen vår bruker.

Den vanligste årsaken til mangelen på magnesium, er kostholdet vårt. Magnesium finnes i fullkornsprodukter, nøtter, grønne grønnsaker og ferskt kjøtt, men de siste årene har magnesiuminnholdet i maten vi spiser blitt kraftig redusert. En banan, for eksempel, inneholder ikke…

View original 224 more words

Hvorfor en slow cooker er en genial investering

slowcooker

Jeg er tydeligvis veldig inne i housewife-mode om dagen og fikk meg en slow cooker til bursdagen. Slow cookeren er relativt ny her til lands, men i USA har slow cookeren vært et hemmelig kjøkkenvåpen hos 8/10 husstander. Den har vært flittig i bruk hos majoriteten av husstandene siden 70-tallet.

En crock-pot eller ”slow cooker” er den perfekte kompromisse mellom den moderne behovet for mat som er enkel og rask, og et ønske om hjemmelagde næringsrike måltider som man rett og slett ikke får fra fabrikkerte ferdigmat. Med en crock-pot kan du lage deilig og smakfull slow food av ferske og ekte ingredienser, og samtidig slippe å stå på kjøkkenet i timevis. Her hiver du bare middagen i slow cookeren før du går på jobb og voilà! Ferdig middag når du kommer hjem.

slow cooker conversion3

Du velger mellom hvilke program du vil bruke og stiller den inn på antall timer. Det fine er at du trenger ikke stresse dersom du er litt senere hjem en dag – når koketiden er over så slår den seg automatisk av og går over til å holde maten varm.

I utgangspunktet har en slow-cooker én hovedfunksjon: å gradvis koke mat på en kontrollert og jevn temperatur over lang tid. Den langsomme kokingen gjør at smaken utvikles sakte og resultatet blir helt fantaskisk. Jeg har allerede brukt den til å steke hele kyllinger og slow-cooking egner seg meget godt til dette – kjøttet blir bestandig mørt og saftig med masse god smak. Men det er egentlig helt ubegrenset hva en crock pot kan brukes til – suppe, beinkraft, gryteretter, grøt, fisk, alle slags kjøtt, bønner, desserter, snacks, dipp – you name it. I tillegg samler det seg masse næringsrikt fett i bunnen av slow cookeren. Det er genialt til å lage saus på eller bare spe over maten når du serverer det .

Fordelen med jucing

juicer2
Juice med rødbeter, agurk, gulrot, ingefær, en halv rød chili og litt lime 

Da har endelig juiceren inntatt mitt kjøkken også og jeg er fullstendig hekta. Juice-detoxen jeg gjorde forrige uke ga meg virkelig blod på tann, så nå juicer jeg hver dag. Noen ganger flere ganger daglig. Tidligere tenkte jeg at det var mer enn nok med en fancy blender, men det viser seg jo å være stor forskjell på juicing og blending.

- Så hva er egentlig juicing? 

Juicing er prosessen med å presse ut selve saften av frukt og grønnsaker ved å bruke en saftsentrifuge, en juicemaskin. Den må ikke forveksles med en blender, som blander hele frukten. Ved pressing blir juicen skilt fra fibrene, og det er i saften de livsviktige næringsstoffene og enzymene er.

Juiceterapi er en svært effektiv måte å bringe tilbake god helse og å restituere kroppen. Basert på healthlibrary.com, ser du her noen av de juicene du kan prøve mot diverse lidelser:

Sår hals – aprikos, druer, sitron, ananas, sviske, tomat, gulrot og persille.
Hodepine – druer, sitron, gulrot, salat og spinat.
Forkjølelse – sitron, appelsin, grapefrukt, ananas, gulrot, løk, selleri og spinat.
Influensa – aprikos, appelsin, sitron, grapefrukt, ananas, gulrot, løk og spinat.
Allergier – aprikos, druer, gulrot, rødbeter og spinat.
Øyesykdommer: aprikos, tomat, gulrot, selleri, persille og spinat.
Forstoppelse – eple, pære, druer, sitron, gulrot, rødbeter, spinat og brønnkarse.
Diabetes – sitrusfrukter, gulrot, selleri, salat og spinat.
Kviser/akne – druer, pære, plomme, tomat, agurk, gulrot, potet og spinat.
Astma – aprikos, sitron, ananas, fersken, gulrot, reddik og selleri.

juicer
Jeg kjøpte Omega Juicer 8226, det er en «slow juicer»

Noen huskeregler når du juicer: 

- vask alltid frukten godt. Gjerne strubb med børste. Alternativt kan du legge grønnsakene og frukten i vann tilsatt eddik i 15 min før du juicer dem

- Drikk juicen umiddelbart etter at du har laget den (maks oppbevaringstid i kjøleskap er to dager)

- Benytt kun friske modne frukter og grønnsaker.

- Benytt bare så mye frukt og grønnsaker som du trenger til det direkte forbruket.

- Oksidasjon skjer raskt i frukt og grønnsaker når du gjør dem om til juice. Hvis du lagrer dem for lenge (lengre enn to døgn i kjøleskap) de kan miste medisinsk verdi. For eksempel epler blir raskt brune

- Tilsett vann hvis juicesaften er for søt, spesielt gjelder dette for diabetikere.

Hvorfor du (faktisk) bør drikke eplecider-eddik

eplecidereddik

De helsemessige fordelene av eple cider eddik har vært kjent i århundrer og blir stadig oftere omtalt i alt fra ukepresse til raw-food blogger. Denne rå, ufiltrerte eddiken som vanligvis lages av økologiske epler hevdes å kunne kurere alt fra fotsopp til høyt kolesterol.

Foreløpig har vestlig vitenskap svært lite forskning som støtter de fleste av disse påstandene, så det meste av referanser kommer fra brukererfaringer og gammel tradisjon. Her er tre tradisjonelle bruk av eple cider eddik fra holistisk medisin.

1. Stimulerer fordøyelsen
Har du en mage som rumler og beveger seg mye rett etter et måltid? Hvis magen din ikke produserer nok saltsyre (HCL) kan du slite med å bryte ned maten. Dette kan resultere i dårlig fordøyelse, forstoppelse, og for mye luft i magen. Holistiske ernæringseksperter anbefaler noen ganger å ta en spiseskje av eple cider eddik før et måltid for å simulere HCL produksjon.

2. Probiotika
Eplecider-eddik er produsert fra gjæring av pulveriserte epler. Fordi eplecider-eddik er rå og ufiltrert inneholder den fremdeles “mor” (overskytende eple rester på bunnen av flasken som inneholder aktive enzymer). Mens andre eddiker, som hvit eddik og balsamico blir filtrert for å fjerne “mor”, er det ufiltrerte aspektet av eple cider eddik unikt og inneholder små mengder prebiotika. Probiotika gir næring til de gode tarmbakteriene (aka probiotika), og bidrar til å støtte fordøyelsessystemet. Noen holistiske ernæringseksperter anbefaler en morgen tonic av 1 ts eple cider eddik blandet med 3 dl. varmt vann og 1 ts lønnesirup eller annet søtningsmiddel for å støtte fordøyelsessystemet. Du kan også legge til presset sitron etter smak. Dette stimulerer blant annet galleblæren.

eplecidereddik2

3. Blodsukker regulering
Foreløpige undersøkelser tyder på at eplecider-eddik kan bidra med en gunstig blodsukkere regulering. I en studie (1) hadde deltakerne som inntok en drikk laget med eplecider-eddik bedre regulert blodsukker etter inntak av et måltid med karbohydrater. Selv om det trengs mer forskning for å utforske dette potensialet for eplecider-eddik og blodsukkeret, er denne innledende studien lovende. Det er viktig å merke seg at eplecider-eddik kan forstyrre enkelte medisiner, så sørg for å snakke med relevant helsepersonell før du gjør det til en del av den daglige rutinen.

Før du tar en slurk …
Nysgjerrig på eple cider eddik? Før du starter, må du snakke med legen din om hvorvidt eple cider eddik er riktig for deg. Siden eddik er svært sur, bør du spe den ut før du drikker det. Drikker du den bar, kan surheten i eddik skade tannemaljen og spiserøret over tid.

For å få i deg eplecider-eddiken kan du enten blande en spiseskje i et glass vann (pass på å skyll munnen i vann etterpå da eddiken er sterk for emaljen) eller du kan bruke det i en god dressing.

Les mer om dette her

Detox week – oppsummert

detox

Flere har forespurt en oppdatering i etterkant av detoxen jeg gjorde forrige uke, så here goes.

Det anbefales å gjøre en rekke forberedelser i forkant av en detox slik at overgangen blir smidigere. Dess heftigere detox, dess viktigere er nettopp gode forberedelser. Skal du faste fullstendig så blir det klart en tøffere overgang enn ved semi-faste som jeg gjorde.

Mentale forberedelser er viktig. For det første å innstille seg på det du skal gjøre og kanskje «rydde» litt i hodet. Det kan være lurt å ikke kjøre en detox eller faste i en travel periode eller om du har mye stress og tankevirksomhet. Legg det gjerne til fridager om det er mulig slik at du kan ha fullstendig fokus på det du skal gjøre. For min del var ikke det mulig, men jeg sikret meg å ikke ha noen avtaler eller planlagt aktiviteter etter arbeidstid. Jeg stod fritt til å velge, bortsett fra en kveld da jeg har faste timer. I tillegg skrudde jeg av mobilen på kvelden og koblet ut sosiale medier og internett. Det var utrolig deilig.

Fysiske forberedelser i form av at du kutter ned på kaffe, sukker, alkohol, kjøtt og gluten i dagene før kan gjøre overgangen enklere. Jeg vil tro de fleste detoxkurer utelukker disse matvarene. Forsøk å unngå overspising i dagene før fasten.

Min uke foregikk på følgende vis:

- søndag – jeg startet detoxuken ved å booke meg inn på time til lymfedrenasje (lymfesystemet renser blodet, så det setter seg mye avfall i lymfene), kroppspeeling (skrubbe bort døde hudceller på kroppen) og til slutt en rygg og nakkemassasje. Alle disse behandlingene setter igang kroppens eget detox-system og kan være en kickstart på en slik kur.

- mandag – morgenen starter alltid med 10 min meditasjon. Matinntaket var moderat og booket meg inn på colonterapi/tarmskylling. Dette anbefales mer og mer av både leger og andre terapauter og anses å være særlig gunstig i forbindelse med en detox. På kvelden ble det en lengre yogaøkt.

- tirsdag – meditasjon om morgenen og juicekuren startet. Hentet juicene fra Essentially Juice på Ostehuset øst og startet inntaket av 6 daglige juicer. Drakk mye vann i tillegg og første dag uten mat var null problem – da var fortsatt glykogenlagrene godt fylt opp. Jeg har alltid yogatimer på tirsdagskveldene så det ble yoga på kvelden. Tidlig kveld og sov som en stein.

detox3
Dagens siste juice ble fort favoritten, utrolig god på smak og mer mettende enn de andre

- onsdag – meditasjon om morgenen. Kjente sulten litt mer dag 2, men det hjalp med både juicer, vann og urte-te. Fortsatt mye energi. En lang yogaøkt på kvelden og tidlig i seng.

- torsdag – meditasjon om morgenen. Begynte å glede meg til mat, men gikk helt fint siste dagen også. Kvelden ble tilbringet på Ayurvedaklinikken og avslappende, rensende behandlinger. Du kan lese om de her.

detox2
Ayurvedaklinikken abefales på det varmeste

- fredag – meditasjon om morgenen og en egenkomponert juice til frokost. En stor salat til lunch. Jeg hadde egentlig forventet det skulle smake mye bedre med fast føde igjen, men det var helt ok.Jeg var hos Steffen på Sandnes Kiropraktorklinikk og satte nåler/akupunktur. Vi hadde blitt enige om at jeg skulle komme før og etter for å se om det var merkbar forskjell. Han mente det var stor forskjell og det gjaldt både spenninger i muskulatur og energibaner. Yoga på ettermiddagen og vegansk pasta laget av squash med tomat- og basilikumpesto på kvelden, så fortsatt ikke noe kjøtt eller tung mat. Litt mørk sjokolade og et glass rødvin unnet jeg meg.

I løpet av helgen har jeg begynt å trene litt hardere igjen og i dag spiste jeg kjøtt igjen, i form av kylling. Det anbefales å gå gradvis tilbake til tyngre mat og unngå overdreven bruk av alkohol de første dagene.

Jeg har merket en solid økning i energinivå. Dette er ikke min hemsko i utgangspunktet, men det er merkbar endring! I tillegg har andre bemerket at hud- og øyne er klarere og jeg kan selv se mer glød.

Jeg har bestemt meg for å gjennomføre dette en gang i året. Kanskje to. Det er ikke bare en detox for kroppen, men like mye for hodet .Dersom du velger å gå for juicene fra Essentially Juice så anbefaler jeg å kjøre en tredagers. I min erfaring blir endagskur for kort. Som sagt var første dagen svært enkel å gjennomføre. Dette spørs imidlertid selvsagt på utgangspunkt og hvor gode forberedelser du gjør i forkant.

Outside_WEB

 

For deg som liker velvære

ak4

ak2

Hvis du bor i Stavangerområdet og liker velvære så MÅ du bare ta turen innom Ayurvedaklinikken i Sandnes. Her har du alt av «vanlige» behandlinger som hudpleie/massasjesalonger tilbyr, men også en rekke andre produkter og tjenester.

Ina er tilknyttet Satya Yoga så jeg kjenner henne fra før, men i går var første gang jeg fikk gleden av å teste ut en av hennes behandlinger. Som en avslutning på juicedetoxen  jeg gikk på så unnet jeg meg selv auyrvedisk behandling hos Ina. Jeg kombinerte to behandlinger for å få maks effekt og ikke minst for å få mest utav detoxkuren.

Shirodhara og Abhyanga er massasje med ulike oljer og brukes både til å rense sinnet og kroppen.

Jeg har fått mye massasjer og behandlinger, men må si at dette var en ekstraordinær opplevelse. Oljene masseres inn på en spesiell måte slik at den kickstarter avgiftning kroppen. I tillegg roer det ned, jeg sovnet to ganger på benken til tross for at jeg prøvde å holde meg våken. Den siste behandlingen – Shirodhara – der man heller olje på pannen var virkelig trance-fremmende, så jeg burde kanskje ikke satt meg i bilen etterpå, men fått noen til å hente meg.

ak3

I tillegg til forskjellige behandlinger så selger Ina en del produkter, både matvarer, raw food, supermat, teer og forskjellige økologiske luktelys og hudpleieprodukter. Jeg snopet selvsagt med meg litt snacks som jeg med god samvittighet skal kose meg med i dag- post detox.

Ina serverer ofte mat når Satya Yoga kjører teacher training og diverse kurs- kun raw food. Det smaker himmelsk. Hun kjører kurs i raw food, jeg skal delta søndag den 21, gleder meg til å lære enda mer om raw food. Klinikken ligger i Sandnes, rett ved Megleren og Bøndenes Hus.

Les mer om behandlingene jeg tok her:

Abhyanga – klassisk ayurveda massasje med kroppstemperert og urteoljer. Abhyanga spiller en stor rolle i avgiftningsprosessen. Massasjen øker blodsirkulasjonen og pumper mer oksygen og næring til vevet, frigjør muskelspasmer og stimulerer nervesystemet. Abhyanga reduserer smerter, stimulerer lymfesystemet og bedrer immunforsvaret. Reduseres stress relaterte tilstanden som migrene, smerter i kroppen, tretthet, depresjon og søvnløshet.

Hjelper mot lammelser, revmatisme, stivhet, overvektighet. Forbedrer evnen til å håndtere stressituasjoner rolig og effektivt. Bedrer tankekraft og kreativitet, og øker velvære og libido. Forynger kroppen og gir glød til huden. Abhyanga kan med fordel kombinerer med en Shirodhara for en avstressende effekt.

Shirodhara – den kontinuerlig flyten av kroppstemperert urteolje over pannen varer 20 – 25 minutter i tillegg til hode og ansiktsmassasje. Denne behandling blir klassisk anvendt ved stress, angst, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer, kronisk hodepine. I tillegg shirodhara forbedrer blodsirkulasjonen til hjernen, bedrer hukommelsen, gir næring til hår og hodebunn, og roer kropp og sinn. Er en av de mest effektive behandlinger for å redusere stress og nervøsitet (Ayurvedaklinikk.no).