Glutenfri, vegansk fredagskos

Denne retten er faktisk fantastisk god også for deg som spiser gluten, kjøtt og melk til vanlig. Litt variasjon er ikke å forakte. I tillegg er det raskt å mekke sammen.

Du trenger:

- 3 squash, vasket og skjært i tynne strimler
– en neve valnøtter
– en neve mandler
– 2 hvitløksfedd
– 1/2 ts salt, gjerne himalayasalt
– 5 ss extra virgin olivenolje eller kokosolje. Jeg brukte ghee-smør
– 10 cherrytomater
– 5 soltørkede tomater
– en neve fersk basilikum
– 1 ss ferskpresset sitronsaft

Slik gjør du:

- skjær squashen i tynne strimler, enten med en ostehøvel og deretter med kniv, eller med julienne-jern eller grønnsaksstrimler slik at det ser ut som pasta
– ha nøttene i foodprosessor eller håndmikser. Du kan også gjøre alt for hånd dersom du ønsker en grovere blanding
– tilsett basilikum og hvitløk, ha deretter i olje, salt og sitronsaft
– vil du ha en flytende pesto kan du ha mer olje
– ønsker du en tykkere pesto kan du ha i mer nøtter
– salt etter smak
– bland inn hakkede tomater
– bland den rå, strimlede squashen sammen med pestoen
– du kan spise retten slik som den er nå, altså raw, men om du foretrekker varm mat lar du hele blandingen putre i en stekepanne på lav varme i ca 10 min. Da kan det være kjekt med litt ekstra olje. Husk å røre rundt
– til slutt; dekk gjerne bunnen av tallerken med salat, legg pastaen fint oppå. Sesamfrø eller pinjekjerner og diverse urter kan du pynte med.

Du kan lagre pesten i fryseren i flere måneder om du dekker den til med olje. Det er også mulig å ha eventuelle rester i kjøleskapet i et par uker. Enjoy!

IMG_1827.JPG

IMG_1828.JPG

IMG_1829.JPG

Rabatter til deg som bloggleser!

bewell2

bewell1

Gjennom samarbeidet mellom Levtil100 og BeWell klinikken og Makeup-Art på Kvadrat så kan vi nå tilby deg som bloggleser en rabatt på 10%. Rabatten gjelder samtlige behandlinger og produkter, du må bare bruke rabattkoden LEVTIL100.

Hos BeWell får du både naprapati, fysioterapi, massasje, coaching, kosmetiske legetjenester, botox og fillere og luksus velværebehandlinger. Makeup-Art leverer et bredt spekter av tjenester innen negledesign, hudpleie, bryn og voks, permanent makeup, styling og mye mer. I tillegg til dette har de som kjent butikk som tilbyr ulike produkter som du kan kjøpe med deg. Her kan jeg love deg du finner produkter til alle behov, fra både store, kjente marker til mindre, «up and coming» merker.

makeupart1

Another yoga-challenge

yogamagasinet

Siden jeg elsker utfordringer så hiver meg jeg igjen på @yogamagasinet sin utfordring på Instagram. Utfordringen ligner på @yogagirl sin challenge i sommer og det var noe jeg virkelig hadde sansen for! Det handlet ikke om å gjøre de mest avanserte yogastillingene, men mer om virkelig yoga. Yoga er en livsvei og en livsstil og handler mindre hva du presterer på en yogamatte.

Det jeg liker med disse utfordringene er at de inspirerer til noe positivt hver dag, så selv om man har en dårlig dag så «tvinges» man inn i et annet modus. Man trenger ikke være hardcore yogi for å delta, hiv deg på du også! Våg å gi av deg selv! :)

Du kan følge meg på @marensekse

lillehavn4

Vinn billetter til VIP-kveld!

Torsdag 20 november er det duket for VIP-kveld hos BeWell og Makeup-Art på Kvadrat. De inviterer da 15 av sine beste kunder og jeg har fått muligheten til å gi ut 5 billetter her på bloggen! Det eneste du trenger å gjøre er å dele innlegget på Facebook og trykke «like» på Makeup-Art og BeWell sine sider så vil jeg plukke ut 5 heldige.

VIP-kvelden starter med et kort innlegg av undertegnende og du vil få goodiebag og bobler i glasset. Resten av kvelden mingler du og oppsøker den/de fagpersonene som du ønsker informasjon og veiledning fra. I tillegg vil BeWells massasjeterapeut tilby 10 minutters massasje til de som ønsker å benytte seg av det. Kvelden varer fra kl. 20 til kl. 22.

Programmet for kvelden

bewell_camilla«Velkommen»- kort introduksjon og innledning av kvelden, samt veiledning til de respektive fagpersonene – Camilla Fugelli, daglig leder og gründer

Disse fagpersonene veileder deg etter behov og ønske: 

elin – «Botox, fillere og peelinger – forebygging og naturlig resultat» – Elin Reilstad Sirevåg, sykepleier kosmetisk medisin

rolah- «Vampyr behandlingen – snu klokka tilbake; 100% naturlig antialdring. Kosmetisk trådløft – et ikke kirurgisk ansiktsløft» - Rolah Osman Lønning, kosmetisk lege, hudforsker og forfatter av boka Frisk Hud

malinbewell- «Hvordan legge mest mulig naturlig makeup»  - Malin Gramstad Ekstrøm, Makeup artist i Babor

vibece- Hudpleie og permanent makeup – Vibece Tranøy, lingerist og hudterapeut

bewell_solveig_therese- 10 minutters rygg&nakke-massasje - Solveig Therese Skreå, massasjeterapeut
010 - «Stressmestring på 15 minutter» - kort innlegg av Maren Gilje Sekse, headhunter, treningsinstruktør, yogalærer og blogger

bewellmakeupart

Fit til julebordsesongen

5MMX_M

Nå er julebordsesongen like rundt hjørnet og julen kommer hvert år like plutselig. Hudpleie- og frisørsalongene er fullbookede gjennom hele julebordsesongen så det er liten tvil om at folk ønsker å både føle seg bra og se bra ut. Nå er det viktig å legge til at det finnes ingen «quick fixes» og det er fortsatt ikke mulig å utrette mirakler på kort tid. Når man ikke har flere uker eller måneder til rådighet, så finnes det imidlertid noen små «triks i ludo» for å se og føle seg best mulig i den lille sorte.

Trening:

Sørg for at du holder deg i aktivitet minst èn time daglig. Dette burde jo være standarden generelt sett, men absolutt alle har anledning til å prioritere en treningsøkt til dagen i èn uke eller to, enten om du går kl. 6 om morgenen eller etter eventuelle barn er i seng. Funksjonelle, enkle styrkeøvelser som knebøy, utfall, spensthopp og armhevinger kan du gjøre hvor som helst, så her er det ingen unnskyldning. Prioritèr intervaller foran de lange joggeturene da intervaller forbrenner mer enn de roligere øktene. Generelt sett øk intensiteten på treningsøkene dine. Husk på småting i hverdagen som å velge trapper foran heis, gå av bussen ett stopp før osv.

exercise

Kosthold:

Unngå veldig saltholdig mat dagene før julebordet. Salt binder vann i kroppen og kan medføre at du ser og føler deg større enn det som er realiteten. Spis små måltider, inngå å spise deg stappmett. Unngå raffinert sukker og spis masse grønnsaker så du får i deg rikelig med fiber og vitaminer. Hold deg vekke fra brus og alkohol dagene før, drikk masse vann.

Hud, hår og antrekk:

Kjøp en god peeling og en god fuktighetsmaske som du bruker på ansikt og bryst annenhver dag uken før julebordet. Til vanlig anbefales det ikke å gjøre det så hyppig over en kort periode, men jeg opplever at det gir huden en ekstra boost. Dersom du vil spandere på deg selv litt ekstra luksus så kjøp Babor sine ampuller, eventuelt julekalenderen. Kjør på med 2-3 ampuller etter peeling dagen selve julebordet skal være, da får huden en fantastisk glød.

For kroppen kan du kjøre den enkle hjemmelagde oppskriften med enten kaffegrut eller sukker blandet med olivenolje som gir en fantastisk peeling. Til håret så kan du la olivenoljen virke i håret en time og to før du vasker det godt.

Finn et antrekk som fremhever dine beste trekk. Husk at det ikke alltid er det mest moteriktige som nødvendigvis passer din kroppsfasong og dine farger best. Spør om råd i butikken når du kjøper kjolen, sørg for å gå et sted der de vet hva de snakker om. Ofte kan det være lurt å gå på dagtid dersom du har anledning til det. Da jobber stort butikksjefene som ofte både har interesse og kunnskap rundt det de jobber med.

Søvn og restitusjon

Sist, men ikke minst – sørg for å få tilstrekkelig med søvn, helst 7-8 timer per natt avhengig av hvor mye søvn man trenger. Jo eldre man blir, dess mer reflekteres livsstil i utseende. Når man er i tenårene eller begynnelsen av 20-årene kan man leve på sukker og junk food, unngå trening og søvn, men fortsatt ha sprettball-hud, skinnende øyne og blankt hår. Det funker dessverre ikke hele livet. Da er regelen enkel – det man putter inn får man ut.

Sørg for å få minimum èn time til dagen som bare er din. Bruk pusten aktivit gjennom dagen til stressmestring. Prøv yoga! Definnes ingenting mer effektivt for restitusjon.

stress-yoga

Se også:

Sprettrumpe next!
Superenkel, hjemmelagd ansiktsmaske
Yoga for menn

Supermaten rødbeter

juicer2
Juice med rødbeter, ingefær, lime og litt grønnkål

Jeg har fortsatt til gode å møte noen som ikke liker rødbeter. Selv har jeg rødbeter i den daglig lunsj-salaten, jeg bruker det ofte når jeg juicer og hiver ofte spicy rødbeter i stekeovnen som supplement til middagen. De fleste vet at rødbeter, som de fleste andre grønnsaker, er sunt, men nøyaktig hvorfor er det sunt?

Rødbeten er rik på kostfiber og B-vitaminet folat. Som de fleste andre grønnsaker inneholder den også en del kalium, samt små mengder av en rekke vitaminer og mineraler. Den flotte fargen skyldes en kombinasjon av lillafarge (betacyanin) og gulfarge (betaxantin) og gjør rødbeten til en god antioksidantkilde.

Helseeffekt ved å spise rødbeter: 

- Kostfiberet i i rødbeten sikrer at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt. Dette beskytter mot utposninger, hemorroider og kreft i tarmen. Kostfiber kan også binde til seg kolesterol og frakte det ut av kroppen. På denne måten er kostfiber med på å holde kolesterolnivået nede. Kostfiber benyttes videre som energikilde av de helsebringende bakteriene i tarmen. Når de får gode levevilkår, blir det mindre plass igjen til de skadelige tarmbakteriene, og du øker sjansene for en sunn tarm og et godt immunforsvar.

beetroot-carrot-turnips
Ferske rødbeter er utrolig godt å steke i ovnen, krydret med salt, pepper og urter

- Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre. Kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør derfor være påpasselige med folatinntaket.

- Kalium er viktig for væskebalansen i kroppen samt for hjertehelse. Rødbeten har en kraftig farge som har vært brukt til farging av garr og tøy. Når vi spiser rødbete, vil antioksidantene i fargestoffet være med på å beskytte cellene i hele kroppen og dermed holde oss unge.

(Kilde: Bama.no)

Sukkerfri!!

sjokolade

Det har blitt mye kos den siste tiden med sjokolade, bobler, middag ute med ekstra karbohydrater enn vanlig som glutenfritt brød, poteter, ris etc. Sommerkosen tok liksom aldri slutt på den måten. Selvsagt er det viktig å kose seg, men jeg merker at min kropp og mitt hode fungerer bedre på moderat lavkarbo. For øyeblikket vil det si at min kropp trenger å avvennes. Rart hvor fort man blir avhengige av det karbohydratene.

Så fra i dag av begir jeg meg inn på 3 sukker/karbofrie uker. Utfordringen blir neppe raffinert sukker ettersom dette konsumeres svært sjeldent utgangspunktet, jeg har imidlertid en stor svakhet for mørk sjokolade (uten raffinert sukker og melk).

I utgangspunktet var planen å starte forrige uke, men da hadde jeg glemt at jeg hadde bestilt inn en liten ladning fra The Raw Chocolate Shop. For meg nytter det ikke å ha det i hus! Så nu kör vi – 3 uker!

rawchocolateshop
Sunn, rå og naturlig sjokolade fra The Raw Chocolate Shop

Join inn på en sukkerfri periode du også!