Vinn billetter til VIP-kveld!

Torsdag 20 november er det duket for VIP-kveld hos BeWell og Makeup-Art på Kvadrat. De inviterer da 15 av sine beste kunder og jeg har fått muligheten til å gi ut 5 billetter her på bloggen! Det eneste du trenger å gjøre er å dele innlegget på Facebook og trykke «like» på Makeup-Art og BeWell sine sider så vil jeg plukke ut 5 heldige.

VIP-kvelden starter med et kort innlegg av undertegnende og du vil få goodiebag og bobler i glasset. Resten av kvelden mingler du og oppsøker den/de fagpersonene som du ønsker informasjon og veiledning fra. I tillegg vil BeWells massasjeterapeut tilby 10 minutters massasje til de som ønsker å benytte seg av det. Kvelden varer fra kl. 20 til kl. 22.

Programmet for kvelden

bewell_camilla«Velkommen»- kort introduksjon og innledning av kvelden, samt veiledning til de respektive fagpersonene – Camilla Fugelli, daglig leder og gründer

Disse fagpersonene veileder deg etter behov og ønske: 

elin – «Botox, fillere og peelinger – forebygging og naturlig resultat» – Elin Reilstad Sirevåg, sykepleier kosmetisk medisin

rolah- «Vampyr behandlingen – snu klokka tilbake; 100% naturlig antialdring. Kosmetisk trådløft – et ikke kirurgisk ansiktsløft» - Rolah Osman Lønning, kosmetisk lege, hudforsker og forfatter av boka Frisk Hud

malinbewell- «Hvordan legge mest mulig naturlig makeup»  - Malin Gramstad Ekstrøm, Makeup artist i Babor

vibece- Hudpleie og permanent makeup – Vibece Tranøy, lingerist og hudterapeut

bewell_solveig_therese- 10 minutters rygg&nakke-massasje - Solveig Therese Skreå, massasjeterapeut
010 - «Stressmestring på 15 minutter» - kort innlegg av Maren Gilje Sekse, headhunter, treningsinstruktør, yogalærer og blogger

bewellmakeupart

Fit til julebordsesongen

5MMX_M

Nå er julebordsesongen like rundt hjørnet og julen kommer hvert år like plutselig. Hudpleie- og frisørsalongene er fullbookede gjennom hele julebordsesongen så det er liten tvil om at folk ønsker å både føle seg bra og se bra ut. Nå er det viktig å legge til at det finnes ingen «quick fixes» og det er fortsatt ikke mulig å utrette mirakler på kort tid. Når man ikke har flere uker eller måneder til rådighet, så finnes det imidlertid noen små «triks i ludo» for å se og føle seg best mulig i den lille sorte.

Trening:

Sørg for at du holder deg i aktivitet minst èn time daglig. Dette burde jo være standarden generelt sett, men absolutt alle har anledning til å prioritere en treningsøkt til dagen i èn uke eller to, enten om du går kl. 6 om morgenen eller etter eventuelle barn er i seng. Funksjonelle, enkle styrkeøvelser som knebøy, utfall, spensthopp og armhevinger kan du gjøre hvor som helst, så her er det ingen unnskyldning. Prioritèr intervaller foran de lange joggeturene da intervaller forbrenner mer enn de roligere øktene. Generelt sett øk intensiteten på treningsøkene dine. Husk på småting i hverdagen som å velge trapper foran heis, gå av bussen ett stopp før osv.

exercise

Kosthold:

Unngå veldig saltholdig mat dagene før julebordet. Salt binder vann i kroppen og kan medføre at du ser og føler deg større enn det som er realiteten. Spis små måltider, inngå å spise deg stappmett. Unngå raffinert sukker og spis masse grønnsaker så du får i deg rikelig med fiber og vitaminer. Hold deg vekke fra brus og alkohol dagene før, drikk masse vann.

Hud, hår og antrekk:

Kjøp en god peeling og en god fuktighetsmaske som du bruker på ansikt og bryst annenhver dag uken før julebordet. Til vanlig anbefales det ikke å gjøre det så hyppig over en kort periode, men jeg opplever at det gir huden en ekstra boost. Dersom du vil spandere på deg selv litt ekstra luksus så kjøp Babor sine ampuller, eventuelt julekalenderen. Kjør på med 2-3 ampuller etter peeling dagen selve julebordet skal være, da får huden en fantastisk glød.

For kroppen kan du kjøre den enkle hjemmelagde oppskriften med enten kaffegrut eller sukker blandet med olivenolje som gir en fantastisk peeling. Til håret så kan du la olivenoljen virke i håret en time og to før du vasker det godt.

Finn et antrekk som fremhever dine beste trekk. Husk at det ikke alltid er det mest moteriktige som nødvendigvis passer din kroppsfasong og dine farger best. Spør om råd i butikken når du kjøper kjolen, sørg for å gå et sted der de vet hva de snakker om. Ofte kan det være lurt å gå på dagtid dersom du har anledning til det. Da jobber stort butikksjefene som ofte både har interesse og kunnskap rundt det de jobber med.

Søvn og restitusjon

Sist, men ikke minst – sørg for å få tilstrekkelig med søvn, helst 7-8 timer per natt avhengig av hvor mye søvn man trenger. Jo eldre man blir, dess mer reflekteres livsstil i utseende. Når man er i tenårene eller begynnelsen av 20-årene kan man leve på sukker og junk food, unngå trening og søvn, men fortsatt ha sprettball-hud, skinnende øyne og blankt hår. Det funker dessverre ikke hele livet. Da er regelen enkel – det man putter inn får man ut.

Sørg for å få minimum èn time til dagen som bare er din. Bruk pusten aktivit gjennom dagen til stressmestring. Prøv yoga! Definnes ingenting mer effektivt for restitusjon.

stress-yoga

Se også:

Sprettrumpe next!
Superenkel, hjemmelagd ansiktsmaske
Yoga for menn

Supermaten rødbeter

juicer2
Juice med rødbeter, ingefær, lime og litt grønnkål

Jeg har fortsatt til gode å møte noen som ikke liker rødbeter. Selv har jeg rødbeter i den daglig lunsj-salaten, jeg bruker det ofte når jeg juicer og hiver ofte spicy rødbeter i stekeovnen som supplement til middagen. De fleste vet at rødbeter, som de fleste andre grønnsaker, er sunt, men nøyaktig hvorfor er det sunt?

Rødbeten er rik på kostfiber og B-vitaminet folat. Som de fleste andre grønnsaker inneholder den også en del kalium, samt små mengder av en rekke vitaminer og mineraler. Den flotte fargen skyldes en kombinasjon av lillafarge (betacyanin) og gulfarge (betaxantin) og gjør rødbeten til en god antioksidantkilde.

Helseeffekt ved å spise rødbeter: 

- Kostfiberet i i rødbeten sikrer at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt. Dette beskytter mot utposninger, hemorroider og kreft i tarmen. Kostfiber kan også binde til seg kolesterol og frakte det ut av kroppen. På denne måten er kostfiber med på å holde kolesterolnivået nede. Kostfiber benyttes videre som energikilde av de helsebringende bakteriene i tarmen. Når de får gode levevilkår, blir det mindre plass igjen til de skadelige tarmbakteriene, og du øker sjansene for en sunn tarm og et godt immunforsvar.

beetroot-carrot-turnips
Ferske rødbeter er utrolig godt å steke i ovnen, krydret med salt, pepper og urter

- Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre. Kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør derfor være påpasselige med folatinntaket.

- Kalium er viktig for væskebalansen i kroppen samt for hjertehelse. Rødbeten har en kraftig farge som har vært brukt til farging av garr og tøy. Når vi spiser rødbete, vil antioksidantene i fargestoffet være med på å beskytte cellene i hele kroppen og dermed holde oss unge.

(Kilde: Bama.no)

Sukkerfri!!

sjokolade

Det har blitt mye kos den siste tiden med sjokolade, bobler, middag ute med ekstra karbohydrater enn vanlig som glutenfritt brød, poteter, ris etc. Sommerkosen tok liksom aldri slutt på den måten. Selvsagt er det viktig å kose seg, men jeg merker at min kropp og mitt hode fungerer bedre på moderat lavkarbo. For øyeblikket vil det si at min kropp trenger å avvennes. Rart hvor fort man blir avhengige av det karbohydratene.

Så fra i dag av begir jeg meg inn på 3 sukker/karbofrie uker. Utfordringen blir neppe raffinert sukker ettersom dette konsumeres svært sjeldent utgangspunktet, jeg har imidlertid en stor svakhet for mørk sjokolade (uten raffinert sukker og melk).

I utgangspunktet var planen å starte forrige uke, men da hadde jeg glemt at jeg hadde bestilt inn en liten ladning fra The Raw Chocolate Shop. For meg nytter det ikke å ha det i hus! Så nu kör vi – 3 uker!

rawchocolateshop
Sunn, rå og naturlig sjokolade fra The Raw Chocolate Shop

Join inn på en sukkerfri periode du også!

Morgenyoga for crossfittere!

Sponsorlogo-Crossfit

CrossFit Centrum har utvidet yogatilbudet slik at både Hillevåg og Forus nå tilbyr yogatimer. Begge timene er satt til torsdager. På Hillevåg kjører jeg time fra 06.30-07.30 og på Forus fra 17.00-18.00. På Hillevåg har vi hele salen for oss selv og vi har plass til 20 personer. På kvelden har vi imidlertid yogaklassen i et mindre rom mens det kjøres WOD i den store salen så da er det plass til 12 stk.

Selv om øvelsene og fokuset på pusten er det samme så er det litt forskjell på å gjøre yoga om morgenen kontra kvelden. Litt om forskjellene:

Om morgenen: 

Morgenyoga er en fantastisk start på dagen og perfekt for deg som er morgenfugl. Etter en natts søvn har både muskler, ledd og ryggsøyle stivnet til så det kan føles ekstra godt å få igang pusten, å strekke ut og åpne opp kroppen. Til gjengjeld føler man seg en god del stivere enn på kvelden, men det kommer seg raskt i løpet av yogapraksisen.

Ettersom hodet og tankevirksomhet stort sett er roligere på morgenen så er det ofte lettere å finne fokus. Man velger gjerne på en yogapraksis der man våkner opp og får opp energien. I tillegg skal yoga alltid praktiseres på tom mage og det har man stort sett om morgenen. Gjør du yoga på kvelden så spis senest to timer før.

lillehavn4

Om ettermiddag/kveld: 

Ettermiddag/kveldsyoga passer godt dersom du ikke har anledning til å gjøre yoga på morgenen eller rett og slett foretrekker senere på dagen. Ettersom kroppen har vært i aktivitet i flere timer så er muskler og ledd varmere og man føler seg gjerne mykere enn på kvelden. Man bringer oppmerksomheten innover igjen etter å ha vært utadrettet en hel dag og «lander» på matten og i pusten.

På kvelden preges man gjerne av høyere mental aktivitet ettersom – det er mye som samler seg opp i løpet av dagen. Dermed fokuserer man gjerne på litt roligere øvelser som roer ned kroppen, hodet og nervesystemet. Selvsagt kan man også kjøre opp intensiteten på kvelden, men da er det viktig å balansere med litt roligere øvelser etterpå, ellers kan man risikere å ikke falle til ro og få sove om kvelden.

Med andre ord – når du velger å gjøre yoga er opp til deg og din døgnrytme, din logistikk, dine behov og dine mål for dagen. Muligheten til både morgen- pg kveldspraksis har du imidlertid nå på CrossFit Centrum.

1461333_549044455188884_534327354_n

Hvordan hjernen fungerer under meditasjon

dalsn

Selv mediterer jeg i rykk og napp og foretrekker å gjøre det om morgenen. Da er ofte hodet roligere enn på kvelden. I perioder er jeg mer disiplinert enn andre, men jeg forsøker i det minste å få det til hver uke.

Da jeg var på et 10-dagers meditasjonsretreat i India i 2013 så mediterte vi 11 timer daglig. Hvorvidt jeg klarte å frigjøre hodet fullstendig for tanker er jeg usikker på, men jeg er 100% overbevist om at hjerneaktiviteten var på et langt lavere nivå enn normalt. 11 timer daglig er ikke gjennomførbart i et normalt dagligliv, men 10-15 minutter kan alle sette av. Du trenger noen ganger ikke mer for å «lande», fokusere på pusten og la hode og kropp roe seg.

Å forvente at hodet skal være «tankeløst» er utopi, det krever mange, mange års trening. Det er imidlertid ikke nødvendigvis målet heller. Å bare sitte å observere tankene, uten å gå inn i de, er også meditasjon. La bare tankene flyte videre uten at du forsøker å svare de eller gå inn i dype refleksjoner og analyser. Nøytral observasjon av tankene.

meditasjon

De gangene jeg mediterer 10-15 minutter om morgenen får jeg en helt annen start på dagen. Jeg føler meg roligere og mer konsentrert – rett og slett bare bedre. Test det ut en uke i strekk du også og se om du merker forskjell.

Se her for interessant forskning rundt meditasjon og hvordan hjernen fungerer.

Mandler – «den neste» gluten?

mandelmelk

De aller fleste begynner å få med seg at gluten i større doser ikke akkurat anses for å være helsefremmende. «Men vi har jo spist brød i alle år og det har gått helt fint??» – Ja, men i den moderne verden prioriteres kostnadseffektivite foran kvalitet på maten så innholdet av tilsetningsstoffer har hatt en markant økning. Visste du at brød inneholder 50 ganger mer gluten i dag enn på 80-90-tallet?

Tradisjonelt sett er nordmenn svært glad i matboksen og brødskiva si. Jeg husker selv da jeg var mindre og knasket på grovbrød med sirup eller kneipbrød og helte i meg lettmelk. Hadde noen på det tidspunkt sagt at jeg noen år senere skulle droppe både brødet og melka så hadde jeg ledd høyt. For oss som ikke drikker melk er ofte mandelmelk et godt alternativ. Jeg bruker det selv ofte.

mandelmelk copy

Mange lurer på hvorfor nivået av matintoleranser har hatt en såpass kraftig økning de siste årene og mye av utfordringen ligger i nettopp denne overeksponeringen til enkelte matvarer. Overeksponering i seg selv øker risiko for matintoleranser og derav kronisk inflammasjon i kroppen. Det er nettopp denne betennelsestilstanden i kroppen som gir sykdom og helseplager.

inflammation1

Gluten er temmelig hardt for fordøyelseskanalen og kan lede til lekk tarm, noe som ofte er starten på inflammasjon. Mandler er også hardt for fordøyelsen. Til tross for at man fortsatt ikke har forskning som understøtter et direkte forhold mellom mandler og lekk tarm så kan det tyde på at det er en korrelasjon her. Ser man til pasienter med inflammatorisk tarmsykdom og divertikkelsykdom (utposning av tarm) så anbefales de å unngå nøtter for å redusere symptomer. Ironisk nok så blir disse pasientene også anbefalt å unngå gluten.

Mulig mandler ikke er «det neste gluten», men budskapet er likevel – alt med moderasjon.

lekktarm